Carles Lama i Sofia Cabruja són els integrants del piano a quatre mans: Carles & Sofia Piano Duo. En la primera llista de recomanacions musicals, parlem de la família i dels seus orígens musicals. L'audició passa per la música de Chopin ("Vals en la menor, op. 34, núm. 2"), Liszt ("Les cloches de Genève"), Brahms ("Quatre valsos, op. 39, núm. 5, 14, 15, 16") i Schubert ("Fantasia en fa menor").
ESCOLTA-HO ARAEn la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", els músics Carles Lama i Sofia Cabruja, que formen el duo pianístic Carles&Sofia, reten homenatge a dos dels seus professors. Músics que els van influir tant per la seva manera de tocar com per la seva personalitat. L'audició passa per la música de Liszt ("Sonet op. 104 de Petrarca"), Joaquim Callado ("Flor amorosa"), Schumann ("Escenes del bosc": "Abschied") i Chopin ("Nocturn op. 48, n. 1, en do menor").
Carles Lama i Sofia Cabruja, integrants de Carles&Sofia Piano Duo, ens porten noms de referència per les seves interpretacions: d'Artur Rubinstein a Jessie Norman, passant per Claudio Arrau i Alícia de Larrocha. L'audició passa per la variació núm. 18 de la "Rapsòdia sobre un tema de Paganini" de Rachmàninov, "Morgen" de Richard Strauss, variació núm. V dels "Estudis simfònics" de Robert Schumann i "El secret" de Mompou.
Els pianistes catalans Carles Lama i Sofia Cabruja, que formen Carles&Sofia Piano Duo, ens expliquen en la quarta llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" que sempre els ha agradat molt treballar amb els compositors i que els han encarregat moltes obres per a piano a quatre mans. Tècnica, compromís, mentoratge i creativitat són paraules que defineixen els nostres convidats. L'audició passa per "Quatre cançons, op. 43: I. 'Von ewiger Liebe'", de Brahms; "El baile del candil" dins de "Goyescas", de Granados; el 2n moviment del Concert Folklòric per a piano a quatre mans i orquestra de John Carmichael; "L'emigrant", d'Amadeu Vives, i "Pel teu amor (Rosor)", de Josep Ribas.
Els pianistes Carles Lama i Sofia Cabruja, integrants del Carles&Sofia Piano Duo, a part del seu vessant d'instrumentistes, han tirat endavant múltiples projectes, com ara cicles musicals, una fundació i un concurs. "La nostra il·lusió ara és la fundació, que vam crear el 2020, i el concurs". En la 5a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", parlem de somnis i il·lusions. L'audició passa per la música de Ravel ("Le tombeau de Couperin: VI. tocata"), Chopin (Sonata núm. 2, op. 35, en si bemoll menor), Schumann ("Fantasiestücke, op. 12: V. 'In der Nacht'") i Txaikovski (suite d'"El trencanous, op. 71a"). Els pianistes escollits són molt especials per als nostres convidats perquè estan estretament relacionats amb el mentoratge que desenvolupen: Aristo Sham, Dmitri Shishkin, Sherri Lun i Artem Kuznetsov.
En la 1a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor barceloní Hèctor Parra ens explica els seus orígens musicals. L'audició passa per la música de Mozart ("Les noces de Figaro"), Mahler (Simfonia núm. 9), Scribin ("Poema de l'èxtasi") i "Ich ersehne die Alpen" d'Hèctor Parra.
En la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor Hèctor Parra ens convida a fer un tast de la seva òpera "Les benèvoles", basada en el llibre de Jonathan Littell. Estrenada el 2019, aquesta òpera està considerada "l'òpera més important del segle XXI" per la seva expressivitat, orquestració i força dramàtica... En definitiva, una obra "immensament poderosa i extremadament intel·ligent" ("Deutschlandfunk") que es converteix en una experiència límit. Avui en farem un tast. L'audició passa pel cor inicial "Herr, unser herscher" de la Passió segons sant Joan de J.S.Bach; el fragment "Einsam wachend in der Nacht" de "Tristany i Isolda" de R. Wagner; "Babi Yar" de Dmitri Xostakóvitx i "Les benèvoles" d'Hèctor Parra.
El compositor barceloní Hèctor Parra ens parla dels valors que l'acompanyen a l'hora de compondre, i ens diu: "Compondre és un acte de sinceritat, honestedat i concentració extrema. De fet, és intentar viure a través de la teva obra perquè és una activitat interior." L'audició passa per la música d'Igor Stravinsky ("La consagració de la primavera"), Serguei Rakhmàninov (Sonata per a piano núm. 1), J. Harvey ("Death of Light, Light of Death") i Hèctor Parra ("La mort i la primavera").
En la 4a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor barceloní, establert a París, Hèctor Parra ens porta música de Chopin (Sonata de piano, número 3), Mussorgski (Quadres d'una exposició), Ligeti ("Quartet de cordes, número 2") i Hèctor Parra ("Inscape"). A més, parlarem de l'art de la composició.
Tanquem la cinquena llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" del compositor barceloní Hèctor Parra amb un fragment de l'òpera "Orgia", que es va representar al Gran Teatre del Liceu i que Catalunya Música va oferir als seus oients. Hèctor Parra ens explicarà algunes coses molt interessants d'aquesta òpera. L'audició passa per la música de Puccini ("Tosca"), Bach (sarabanda de la Partita per a violí n.2), Monteverdi ("Orfeu") i Hèctor Parra ("Orgia").
En la primera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", Marçal Ramon, acordionista i cofundador i director artístic de l'Orquestra de Músiques d'Arrel de Catalunya (OMAC), ens explica com es va introduir en el món de la música. L'audició passa per "La Balanguera", "La muixeranga d'Algemesí", "El ball pla d'Olot" i "Ocult natural", amb un tutti final que heu d'escoltar.
L'acordionista Marçal Ramon ens parla, en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", dels seus referents musicals. I ens ha dit: "Els meus referents són músics que han treballat molt al llarg de la seva vida i ara, amb les noves generacions de músics, se'n veuen els resultats." L'audició passa per "Elogi a a faràndula" (Jaume Arnella), "Bruc" (Cobla Catalana dels Sons Essencials), "No pateixis, vida, que ara vinc" (Pomada) i "Pregària per fer ploure" (El Pont d'Arcalís).
En la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", preguntem a Marçal Ramon, acordionista i cofundador i director artístic de l'Orquestra de Músiques d'Arrel de Catalunya (OMAC), què podria millorar la situació de la música tradicional catalana. L'audició passa per "Cant del Poble" (Riu), "Vou, veri, vou" (Pitxorines), "Sona el tambor" (Arnau Obiols) i "Per castellanes i basques" (Trèvol).
En la quarta llista de recomanacions musicals de Marçal Ramon, acordionista i director artístic de l'OMAC, sabrem per què li agraden tant les gloses i l'art de glosar. L'audició passa per "La salve de l'auia" (La Nova Euterpe), "L'havanera" (Eliseo Parra), "Vajotada" (Tazzuff) i "Glosa a Menorca" (Anna Ferrer).
En l'última llista de recomanacions musicals de Marçal Ramon, acordionista i cofundador i director artístic de l'Orquestra de Músiques d'Arrel de Catalunya (OMAC), sabrem com es distreu el nostre convidat quan no està tocant l'acordió, fent de director artístic de l'OMAC o treballant en l'Arxiu de Músics per la Cobla. L'audició passa per "Glosa de l'antic ball de donzelles de Granollers" (Josep Maria Ruera); "Vallgorguina" (Eduard Toldrà), "Transfiguracions" (Lluís Gual) i "Angoixa (Enric Casals)".
En la primera llista de la mezzosoprano barcelonina Mercè Bruguera, la nostra convidada ens explica els seus inicis musicals a l'Escola IPSI i la importància d'un cor com el Cor Vivaldi, on va cantar fins als 17 anys. L'audició passa per la sardana "La Maria de les trenes" i "La sardana de les monges", i per la música de F. Schubert ("Ständchen") i Rossini ("Petite messe solennelle": "Agnus Dei").
La mezzosoprano Mercè Bruguera ens parlarà, en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", del seu pas per l'ESMUC, on va estudiar durant dos anys, abans de guanyar una beca per anar a la Royal Academy de Londres. L'audició passa per la música de Johann Sebastian Bach ("Komm Jesu komm" i Passió segons sant Mateu: "Buß und Reu"); W.A. Mozart: Rèquiem ("Recordare"), i Couperin ("Lliçons de tenebres").